Monday, May 14, 2012

Mengapa Ditunggu LAGI??

Assalamualaikum...

Mengapa ditunggu lagi? Ia berbalik kepada 'virus' masyarakat kita pada hari ini, semuanya nak tunggu 'tuah' 'rezeki' 'jodoh' 'hidayah' dan sebagainya datang bergolek sendiri..  Kenapa tidak diusahakan terlebih dulu untuk meggapainya??

Banyak kali kite dengar, perbualan orang ramai artis terutamanya, "saya mmg nak pakai tudung, tapi bila sampai seru" "kalau pakai sekarang, nanti takut buang pulak, buat tambah dosa je,tunggu la betul2 ikhlas", sama juga dalam bab jodoh, setiap orang inginkan yang terbaik, yang soleh, sempurna dalam hidup, tapi sedarkah kita, untuk mendapatkan yang baik,soleh dan sebagainya kite terlebih dulu kena lakukan yang terbaik, jadi yang solehah, begitulah sebaliknya...Allah telah berfirman:

“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)

Bukan ke Janji Allah itu pasti??

Ooo..nak pakai tudung, tapi tunggu sampai seru, tunggu ALLAH SWT bagi hidayah..Baca ni apa Ustaz Azhar Idrus oyak:

  


Ustaz pun cakap, MULAKAN DARI SEKARANG..InsyaAllah Dia akan permudahkan urusan kita di dunia akhirat...

Hidayah tu sebenrnya perlu DiCARI,
Bukan DiNanti,
Sama macam JODOH dan REZEKI...

 So, kita tunggu apa lagi, kenapa kita tidak mulakan dari sekarang segala sifat mahmudah tu, dan akan datang i/Allah lama2 akan jadi biasa. Pada saya, kadang-kadang situasi memaksa kita untuk melakukan perkara baik, dan buruk.. Untuk perkara buruk, cuba kita tetapkan pendirian kita, yakin dengan apa yang kita buat itu baik walaupun suasananya buruk.. Contoh, kita pergi ke UK, dan tengok 90% wanitanya tidak bertudung, jadi bagi mengikut suasanan, keadaan tempat, membiasakan diri dan senang membawa diri, perlu ke kita buka tudung sama macam mereka?? Tidak perlulah, sebab kita yakin perkara yang kita lakukan adalah betul dan dituntut di sisi agama..Biar orang ikut kita, jgn kita ikt org..

Tetapi....
Berbeza pula dalam hal kebaikan.. majoriti perempuan 'free hair' ke Mekah pakai tudung, sebab terpaksa!! malu dengan suasana, kalau macam tu, baguslah..hal kebaikan jgn fikir hipokrik, kadang KETERPAKSAAN itu menjadi KERELAAN bila DIBIASAKAN..

Banyak benda yang ditangguh terlebih dulu, sama macam saya, nak buat projek ilmiah, rileks dulu, dateline lambat lagi..nak beli tiket blk kg, ala..nanti2 la..bukan habs pn tiket 2..bila da smpai masa, terkejar2 nk buatkan, bertempiaran plak lari ke stesen bus sebab berebut tiket...hmm..susah nak ubah perkara yang biasa dibuat ni.. Tapi, xpe..kena ada USAHA.. Jom sahabat2..apa tunggu lagi, lakukan sekarang, Amar MA'ruf nahi mungkar...

JAP.. Daftar MENGUNDI dok lagi tu??
Apa TUNGGU lagi,
PILIHANRAYA semakin menghampiri,
Ngundi tu WAJIB pada diri,
Untk memberi kemenangan pada Parti,
Yg berjuang kpd ISLAMI........

 p/s: HIDUP TIADA CITA2 IBARAT MATI, CITA2 TANPA USAHA ADALAH MIMPI...






No comments:

Post a Comment